Van Timor terug naar Bali

27 juli
In de ochtend ontbijten we voor het laatst met het heerlijke door Pin zelfgemaakte brood. Aan het eind van de ochtend komen de ouders van Ayu en Bendelina en samen met Pin gaan we naar het vliegveld. We checken onze baggage in en drinken nog een kopje koffie met z'n allen. Het afscheid is moeilijk. Het vliegtuig vertekt op de normale tijd (!) en de vlucht is rustig. Op Bali brengt André ons naar het klooster. In de avond eten we in een restaurant bij het strand en gaan we vroeg slapen. Het is heerlijk om voor het slapen gaan nog even warm te douchen.

28 juli
We ontbijten vroeg omdat we vroeg naar Panscasari willen. Daar is een school waar we heen gaan. Ik heb tekeningen meegekregen van het Kidscollege uit Wilnis om uit te delen.
Via de organisatie Scholingsproject Bali (voor informatie zie http://www.scholingsprojectbali.nl) sponsoren zij twee kinderen van de middelbare school in Panscasari. Als we aankomen worden we hartelijk ontvangen met een kopje Balinese koffie. Daarna deel ik de tekeningen uit aan klas 1 en 2. Bij de hogere klassen deel ik een woordzoeker (klas 5) en scoubidou (klas 6) uit. Verder stellen de kinderen veel vragen over Nederland.
In de middag gaan we weer terug. We kopen maiskolven die we terplekke opeten. Op de terugweg gaan we langs twee tempelcomplexen. In de avond eten we dichtbij het klooster een lekkere rijstmaaltijd. De Indonesiërs eten niet zo vaak aardappels zoals wij in Nederland.

29 juli
In de ochtend oppert Gerda het idee dat ik de komende dagen in een resort zou kunnen verblijven. We nemen een taxi om bij een resort te kijken die Gerda zich nog herinnert, maar als we daar zijn blijkt die weg te zijn. We gaan verschillende andere resorts langs, maar het komt erop neer dat het erg duur is. We lopen via het strand terug. De golven zijn wild, dat vind ik een mooi gezicht. In de avond zoek ik op m'n mobiel en vind ik een homestay in sanur. Daar ga ik de komende dagen verblijven, morgenavond ga ik erheen.

30 juli
In de ochtend loop iknaar het waterpark. Het is vergelijkbaar met het Tikibad, maar ran buiten en met palmbomen. Het eerste uur is het nog heel rustig en zijn er nog geen wachtrijen. Daarna stroomt het vol als een pretpark. Aan het eind van de middag ga ik mrt m'n ingepakte koffers met een taxi naar Sanur. Ik zoek een gezellig Indonesisch restaurantje en verken de omgeving waarna ik vroeg ga slapen omdat ik morgen een actief dagje wil doen.

31 juli
Nadat ik lekker lang heb uitgeslapen ontbijt ik bij de homestay met een eitje en toast. Ik huur een fiets en ga op pas. Ik fiets eerst een lamg stuk langs de kust totdat ik denk niet verder te kunnen. Dan ga ik van de kust af. Bij lokale mensen koop ik een paar bananen en even later fiets ik weer naar de kust. Ik fiets langs de kust verder tot ik bij een tempel kom. Ik kan niet verder met de fiets, dus ik keer om. Ik pak halverwege een ander weggetje door een beetje sprookjesachtig bos met veel oude gebouwen vol met graffiti. Ik kom daarna bij de grote weg, te gevaarlijk om te fietsen. Ik keer weer om en ga het stuk via de kust weer terug. Ik vraag bij een paar restaurants de prijs van een kokosnoot. De prijs vind ik erg hooy, dus ik fiets door tot een wat minder toeristisch restaurantje waar de prijs me bevalt. Sanur is net zoals Kuta (de plaats van het klooster) heel toeristisch en ik probeer de wat minder toeristische plekken te vinden om eten te kopen (die zijn dus goedkoper)
Als ik terug ben waar ik begonnen ben, fiets ik een stuk door de andere kant op. Ik kan om bij een manggrovebos (bomen die in het water groeien), prachtig om te zien. Daarna fiets ik terug naar de homestay. In de avond eet ik bij de homestay en luier ik een beetje.

1 augustus
Na het ontbijt (bananenpannenkoek) bij de homestay loop ik naar het strand. Ik huur een strandstoel en lees m'n boek. Tussendoor duik ik de zee een paar keer in. In de middag ga ik terug naar de homestay. In de avond eet ik voor de laatste keer gado-gado.

2 augustus
Ik ontbijt voor de laatste keer bij de homestay met een ananassandwich en balinese koffie. Om 12 uur komt de taxi die me langs de zusters rijdt (waar we Gerda ophalen) naar het vliegveld. Op het vliegveld wachten we een aardig tijdje omdat we lekker vroeg zijn. Het vliegtuig vertrekt bijna op tijd en de vlucht verloopt goed. De tussenstop op Hong Kong gaat ook goed.

1. Tjeer:
    2 augustus 2017
    De vakantie zit er dus alweer bijna op. Wij (stichting scholingsprojectbali) hopen dat jullie hebben genoten van jullie reis, en dat jullie veel leuke en mooie herinneringen hebben gemaakt.
    Het was leuk om zo mee te reizen.
    Salaam Tjeerd
  2. Loes Corthals:
    2 augustus 2017
    Jullie zitten dus nu in het vliegtuig! Morgen landen jullie vroeg op Schiphol.
    We zien elkaar bij de koffie.
    K Ben erg benieuwd naar de rest van je verhalen
    Tot morgen
  3. Hannie:
    3 augustus 2017
    Was heel leuk om mee te reizen met jullie. Lekker na genieten straks. BEdankt.