De laatste paar dagen bij Pin

24 juli
In de ochtend ga ik met Gerda naar Kupang. We doen wat boodschappen en kopen vlooienpoeder voor de honden van Pin. Vanavond is een dankdienst voor Gerda en Bendelina. Gerda bereidt een stuk voor dat gaat over de rol van vrouwen in Nederland en hoe die rol is veranderd. In de avond is die dienst en als Gerda haar verhaal doet, knikken de Indonesische vrouwen instemmend, met name over het toenemende individualisme. Zoals de rol van de vrouwen veranderd is in Nederland, is dat ongeveer hetzelfde gegaan in Indonesië. Wat wel verschillend is, is de behandeling van vrouwen door mannen. Na de dienst eten we een maaltijd.

25 juli
In de ochtend maken Gerda en ik het huis van Pin schoon, zodat Pin dat noet allemaal hoeft te doen als wij weg zijn. Om 1 uur komt Ayu en ga ik met haar naar Kupang. We gaan langs een paar leuke lokale winkeltjes. We halen de masseuse op en gaan terug naar Pin. De masseuse masseert Gerda haar benen en haalt er twee zwarte puntjes uit. Die kwamen volgens haar van mensen die Gerda kwaad wensen. Verder masseert ze Pin en mij ook nog.

26 juli
In de ochtend doen we de laatste was. Rond 6 uur 's avonds komt een ouderling van de kerk van Pin en we houden een klein dienstje. Er komen ondertussen en na de dienst nog mensen binnenlopen (Indonesische tijd). Daarna komen Bendelina en Ayu en haar ouders en nemen we afscheid.

1. Marrie den Braber:
    26 juli 2017
    Wat leuk Laura om jullie te volgen. Je hebt veel gezien en gedaan.
    Ik wens jullie nog een mooie week toe en een goede reis terug.

Groetjes,
    Marrie
  2. Loes Corthals:
    26 juli 2017
    Sterkte met afscheid nemen.
    Lastig om elkaar na zo, n fijne tijd weer los te moeten laten.
    Maar geniet ook van de laatste dagen in Indonesië.
    Volgende week zijn jullie alweer op weg naar Nederland.
    Groeten aan alle bekenden!
  3. Agaath en Don:
    28 juli 2017
    We vinden het heel leuk om al je verslagen te volgen nog een fijne tijd en goede reis terug naar huis dit zal wennen zijn groetjes
  4. Jan&willie vermeer wageningen:
    19 augustus 2017
    wat een belevenis .bedankt voor het meegenieten en de prachtige foto's