De eerste kerkdienst en het kamp

5 juli 2017

2 juli
In de ochtend worden we om 7 uur opgehaald. Nou moeten jullie weten dat dit Indonesië is, waar een soort van andere tijd is dan de kloktijd. Je zou eigenlijk gewoon je klok een kwartier of half uur (minstens) achter moeten laten lopen om in het ritme van de Indonesiers mee te gaan. Voortaan als ik het over Indonesische tijd heb, snappen jullie wat ik bedoel. Kortom, we werden dus iets later opgehaald. Om 8 uur begint de kerkdiest met 20 minuten geldzaken. Dat gebeurt hier iedere week. De dienst duurt ongeveer 1,5 uur. 10 uur, Indonesische tijd, krijg ik het shirt voor het kamp en oefenen we de yell opnieuw. We zeggen vaak 'onme onme' 'leko leko' wat in het Timorees zoiets betekent als 'hoe gaat het?' 'goed goed'. Elke keer als ze 'onme onme' zeggen en ik antwoord 'leko leko' moeten ze lachen.
Bij Pin wordt in de middag het varken dat ze heeft grootgebracht weggehaald. Het varken is te groot geworden voor het hok. Het grootbrengen van dieren, meestal kippen, is Pin haar werk. Waarschijnlijk gaat Pin in de periode dat we hier zijn nog kuikentjes kopen. Ze zorgt dan 6 weken voor ze waarna ze de kippen verkoopt. Soms verkoopt ze koekjes en anderesnackjes langs de weg. Het varken maakt een gigantisch lawaai. Twee mannen trekken het varken met veel kracht naar de auto. Ik heb hier een filmpje van, die zal ik erop zetten als ik terug in Nederland ben. In de avond komt een masseuze langs die Pin, Gerda en mij maseert.

3 juli
Vandaag is een rustig dagje voordat ik in de avond naar het kamp ga. In de ochtend help ik Pin met koekjs. Pin doet het voor en neemt een hand van de vulling. Als ik het nadoe, worden ze iets te groot omdat ik iets grotere handen heb. In de avond ga ik naar het kampterein. Er zijn te weinig tenten en daarom wordt er nog een tent voor ons opgezet. Het is heel bijzonder dat ik de kans krijg om op zo'n kamp mee te gaan. Van ongeveer 300 kinderen van de kerk mogen er 10 mee, plus 5 leiding. Ayu gaat mee als vertaler, dus wij nemen al 2 plaatsen in. In de avond is er nog tot een uur of 11 muziek en dan gaan we slapen.

4 juli
Om 4 uur staat de wekker, omdat ze denken dat we vroeg met de out bond aan de beurt zijn. We worden wakker om kwart voor 3 en na een tijdje vallen we nog even in slaap, totdat er water de tent binnen komt. Er is een auto voorbij gekomen die water sproeit, om ervoor te zorgen dat het zand niet zo opwaait. We wassen ons, hiervoor zijn toilethokjes gemaakt met met een bak zoals inde badkamer van Pin. Daarna ontbijten we met rijst. Pas om 11 uur krijgen we het signaal dat we met de outbond kunnen beginnen. We lopen het eerste stuk door de rijstenvelden totdat we bij de eerste twee opdrachten zijn. De eerste opdracht houdt in dat je met z'n tweeën over bamboostokken moet balanceren boven het water, dit lukt. De tweede opdracht is een schommelparcour boven het water. Ik val al snel in het water. We lopen weer een stuk verder door de natuur. Het valt me op dat ze al het afval gewoon in de natuur gooien. De volgende twee opdrachten bereiken we. We moeten in het water zitten met een blinddoek en boven onze benen wordt een doolhofpuzzle geplaatst met een bal. De bal moet in het gat vallen door aanwijzingen van de leiding. We krijgen 5 pogingen, waarvan er helaas geen een lukt. Daarna moeten we op het zand zitten in een rij en een stuk hout overgeven met je voeten zonder je handen en het hout op de grond te hebben. We lopen weer verder naar de volgende opdrachten. Voor de bottle flip game krijgen we met 5 kinderen 4 minuten de tijd. Iedereen lukt het. De andere 5 kinderen moeten een letterpuzzle maken. We lopen daarna weer verder naar de laatste opdracht. Wemoeten elkaars handen gekruist vasthouden en recht zien te komen. Omdat iemand stiekem 1 hand wisselt, komt een van de jongens verkeerd om te staan. Vervolgens lopen we terug naar het kampterrein. In de avond komen Pin en Gerda langs en ik ga rond 10 uur slapen. Tot 12 uur is er nog hard geluid van het podium en vanaf half 5 de volgende ochtendook weer.

5 juli
In de ochtend slapen we totdat er weer water komt. We ontbijten weer met rijst en om 10 uur Indonesische tijd worden we opgehaald omdat er vandaag verder geen activiteiten meer zijn. Het verloopt allemaal wat anders dan ik verwacht had. Bij Pin thuis duik ik m'n bed in en slaap tot een uur of 3. Daarna eten we een zeer pittige maaltijd. Dat komt goed uit, omdat Gerda en ik een beetje verkouden zijn. Daarna was ik mijn schoenen van de out bond en verder schrijf ik in de avond nog deze blog.

1. Peter de leeuw:
    6 juli 2017
    bijzonder om dit allemaal te lezen. Geniet ervan.