Voetbal en andere activiteiten

28 juni
In de ochtend ga ik met Gerda naar Kupang. We doen daar boodschappen voor Pin en voor onszelf. Om 3 uur opgehaald en naar de kerk van Bendelina gebracht. Hier doe ik mee met een potje voetbal. Vooraf krijg ik een slendang van de gemeente als teken dat ik een van hun ben. Ayu (die van plan is om in Wageningen te gaan studeren) gaat elke keer mee om te vertalen. Zij is de dochter van de kennis van Pin.

29 juni
Met Ayu ga ik rond 11 uur een donkerblauw shirt kopen voor het kamp vanaf 3 juli. Het blijkt achteraf niet nodig te zijn, maar dan hebben we het shirt al gekocht. Haar vader brengt ons naar het winkelcentrum en haalt ons een uurtje later weer op. We hebben ook nog tijd om in wat andere winkels te kijken. We rijden daarna naar Ayu's huis waar we lunchen. Rond 3 uur rijden we naar de kerk waar ik opnieuw voetbal. In de avond ga ik met Ayu, Bendelina, haar man en zoon in een restaurant eten. Ik bestel nasi goreng met groente en garnalen. Ik drink er papayasap bij. Het is heerlijk.

30 juni
In de ochtend ga ik met Pin naar Kupang. Zij wil maiszaadjes kopen, maar die zijn helaas op. Als we weer thuis zijn komt er een man op bezoek. Samen met Pin eten ze siri pinang. Ze nemen dan kalk, een nootje en een soort van gek stengeltje en dan kauwen ze erop en spugen het uit. Het kleurt dan rood. Het is een Indonesische gewoonte om dat te eten als er iemand op bezoek komt. In de middag speel ik weer voetbal en in de avond maken we hoofdbandjes van scoubidou voor het kamp vanaf 3 juli. Het begint komende maandag met de opening. Dinsdag en woensdag zijn er activiteiten en een van die dagen is er een out bond met allerlei spelletjes. Woensdagavond gaan we terug naar huis en donderdagavond is er bij de kerk van Bendelina een kampvuur. Het kamp duurt officieel tot vrijdag, maar wij blijven maar 3 van de 5 dagen (de hele depegatie van Bendelina's kerk). Het totale kamp bestaat uit zo'n 700 kinderen, in groepen van allerlei kerken.

1 juli
In de ochtend ga ik met Ayu naar de rijstenvelden. Zij moet daar voor haar studie gegevens verzamelen. We lopen door de rijstenvelden terug naar Pins huis. In de middag is er een bijeenkomst van de vrouwen van Bendelina's kerk. Het is op het platteland van Timor. De vrouwen doen allerlei spelletjes en zingen en dansen. Ik vind het leuk om naar te kijken en ik doe af en toe mee. In de avond gaan we nog naar de kerk van Bendelina waar we met de kinderen van het kamp een yell verzinnen.

1. Tjeer:
    1 juli 2017
    Mooi verhaal weer! Gezellig om met je mee te reizen via je verhalen.
    Nog veel plezier!
  2. Loes Corthals:
    1 juli 2017
    Leuk voor je Laura om op kamp te gaan. Veel plezier!
  3. Jan&willie vermeer wageningen:
    1 juli 2017
    leuk al je avonturen mee te maken tot ziens in wageningen!